گریس در اصل یک ماده جامد و یا نیمه جامد است که انواع مختلف این محصول دارای کاربردهای بسیار وسیعی در امور صنعتی برای روانکاری قطعات ماشین‌آلات صنعتی می‌باشد. انواع مختلف این ماده چرب و روغنی دارای ویژگی‌های منحصر به‌فردی بوده که با توجه به کاربرد آن این ویژگی‌ها متفاوت هستند. گریس نسوز یکی از انواع گریس است که دارای کاربرد زیادی بوده و به‌همین منظور ما قصد داریم درباره اینکه گریس نسوز چه کاربردی دارد با شما در این مطلب صحبت کنیم. پیش از خرید این محصول با آشنایی بیشتر با آن می‌توانید انتخاب بهتری داشته باشید. بنابراین تا انتها دنیای روغن را همراهی نمایید.

گریس نسوز چیست؟

همان‌طور که می‌دانید گریس یک ماده روغنی است که برای کاهش اصطکاک و ساییدگی کارایی دارد و گریس نسوز نیز یکی از انواع گریس است که ماده مهمی در صنعت شمرده می‌شود و برای روانکاری سطوح قطعات دستگاه‌ها و ماشین‌آلات مختلف می‌توان از این ماده چرب استفاده نمود.

گریس نسوز که از روغن طبیعی یا مصنوعی به‌همراه غلیط کننده به‌دست می‌آید، محصولی است که در دماهای بالا و شرایط سخت کار در محیط‌های صنعتی کارایی بالایی دارد که گریس معمولی دارای این راندمان کاری نیست، زیرا در دمای بالا دچار تخریب خواهد شد.

این محصول قادر است دماهای بالا را تحمل نماید و در شرایط بسیار سخت به دلیل خواصی که دارد راندمان بالایی از خود نشان دهد. همچنین گریس نسوز صنعتی دارای انواع مختلفی است که عبارتند از:

  • گریس پایه لیتیوم
  • گریس پایه بنتونیت
  • گریس پایه سیلیکون

بیشتر بخوانید : طبقه بندی روغن‌های هیدرولیک

گریس نسوز چه کاربردی دارد؟

گریس نسوز به‌دلیل ویژگی‌های خاص خود نسبت به گریس معمولی دارای کاربردهای بیشتری در صنایع مختلف است که در ادامه این مطلب به آن پرداخته‌ایم:

کاربرد گریس نسوز در ماشینآلات صنعتی

گریس نسوز به‌دلیل پایداری حرارتی بالایی که دارد در ماشین‌آلات و تجهیزاتی نظیر کوره‌ها و فرایندهای تولیدی که با دمای بالایی سر و کار داریم، یک گزینه عالی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید : تفاوت گریس معمولی با گریس نسوز

کاربرد گریس نسوز در خودروها

از گریس نسوز در سیستم‌های ترمز خودرو استفاده می‌شود، زیرا این سیستم همواره در معرض دماهای بالا قرار دارد.

کاربرد گریس نسوز در ساخت مواد نسوز

در ساخت موادی که به دمای بالایی احتیاج دارند، نظیر آجر نسوز از این ماده کاربردی می‌توان استفاده نمود.

کاربرد گریس نسوز در معدن کاری

از گریس نسوز در تجهیزاتی مانند یاتاقان‌ها، تسمه نقاله و سنگ شکن که تجهیزاتی در معدن هستند، نیز استفاده می‌شود. با توجه به این مطالب درمی‌یابیم که گریس نسوز چه کاربردی دارد و چقدر از این محصول در صنایع مختلف می‌توان بهره برد.

در ادامه به کاربردهای مهم دیگر این ماده باارزش بیشتر اشاره شده است:

  • کاربرد در کاغذ
  • کاربرد در تولید شیشه
  • کاربرد در مبلمان
  • کاربرد در صنایع هوایی
  • کاربرد در تولید سیمان
  • کاربرد در صنایعی مانند نفت، گاز و برق
  • و…

بیشتر بخوانید : تفاوت نقطه اشتعال با نقطه احتراق

کلام آخر

گریس نسوز ماده‌ای است که یکی از وظایف آن روانکاری قطعات صنعتی است. این ماده دارای کاربردهای فراوانی است که در این مطلب به برخی از این کاربردها اشاره شد. این ماده جدای از کاربردهای گوناگون دارای ویژگی‌های منحصر به‌فردی نیز است که کار در دمای بالا یکی از آن‌هاست.

بنابراین در تهیه این محصول ابتدا نیاز است که بدانید گریس نسوز چه کاربردی دارد و با توجه به نوع نیاز خود اقدام به تهیه این ماده نمایید. برای اطلاع بیشتر در مورد گریس نسوز ما در دنیای روغن در خدمت شما عزیزان هستیم. با ما در تماس باشید.