روغن هیدرولیک نوعی سیال هیدرولیکی به‌شمار می‌رود که از آن برای انتقال توان در ماشین‌آلات هیدرولیکی می‌توان بهره برد. از این روغن می‌توان در تجهیزاتی نظیر ترمزهای هیدرولیکی، کامیون‌های حمل زباله، بیل مکانیکی، بالابرها و… استفاده نمود. اما قبل از تهیه روغن‌های هیدرولیک بهتر است با طبقه بندی روغن‌های هیدرولیک و وظایف این روغن‌ها بیشتر آشنایی پیدا نماییم. روغن هیدورلیک از ترکیبی از روغن پایه و مواد افزودنی به‌دست آمده است که با توجه به مواد افزودنی و روغن پایه به‌کار رفته در آن دارای کاربردهای مختلفی خواهد بود. با دنیای روغن برای کسب اطلاعات بیشتری از این روغن همراه باشید. 

شناخت بیشتر طبقه بندی روغنهای هیدرولیک

روغن هیدرولیک همان‌طور که عنوان شد یک سیال هیدرولیکی است که دارای وظایف مختلفی می‌باشد. این محصول از نظر استاندارد ISO 6743 دارای طبقه بندی زیر است:

روغن هیدرولیک HH

روغن هیدرولیک HH اولین نسل از این سیال هیدرولیکی است که بدون مواد افزدودنی می‌باشد.

بیشتر بخوانید : تفاوت گریس معمولی با گریس نسوز

روغن هیدرولیک HL

در طبقه بندی روغن‌های هیدرولیک به روغن دیگری به‌نام روغن هیدرولیک HL می‎‌رسیم که در داخل آن مواد افزودنی ضد زنگ و ضد اکسیداسیون وجود دارد و به روغن گردشی نیز معروف می‌باشد.

روغن هیدرولیک HM

اگر به روغن هیدرولیک HL مواد افزودنی ضد سایش اضافه گردد، روغن پرکاربرد و پر مصرف دیگری به‌نام روغن هیدرولیک HM به‌دست خواهد آمد.

روغن هیدرولیک HV

در طبقه بندی روغن‌های هیدرولیک اگر شاخص گرانروی یا ویسکوزیته روغن هیدرولیک HM را افزایش دهیم به روغن هیدرولیک HV دست می‌یابیم. این محصول در دماهای بسیار بالا کارایی و راندمان بیشتری دارد.

بیشتر بخوانید : گریس نسوز چیست و چه کاربردی دارد؟

روغن هیدرولیک HG

در طبقه بندی روغن‌های هیدرولیک به محصول دیگری می‌رسیم که روغن هیدرولیک HG نام دارد و به روغن هیدرولیک ماشین افزار نیز شناخته شده است.

این طبقه بندی روغن‎‌های هیدرولیک بر اساس استانداری بود که ذکر شد و یک از معروف‌ترین طبقه‌ بندهای روغن هیدرولیک است. اما این تنها طبقه بندی این روغن نبوده و بر اساس استانداردهای دیگری نیز قابل طبقه بندی است.

روغنهای هیدرولیک بر اساس استاندارد جهانی

استانداردهای متفاوتی برای روغن هیدرولیک از سوی کشورها در نظر گرفته شده است که تولید کنندگان این روغن‌ها باید از این استانداردها پیروی نمایند. اما این استانداردها عبارتند از:

  • استاندارد SAE
  • استاندارد API
  • استاندارد MIL-L
  • استاندارد CCMS
  • استاندارد ISO

این موارد استانداردهای جهانی هستند که هر سازنده روغن هیدرولیکی ملزوم به رعایت این استانداردها می‌باشد.

بیشتر بخوانید : تفاوت نقطه اشتعال با نقطه احتراق

کلام آخر

روغن هیدرولیک محصولی است که وظایف مختلفی را بر عهده دارد و از آن برای اهداف روانکاری، انتقال قدرت و توان، حفظ در برابر زنگ زدگی، جلوگیری از سایش و اصطکاک و… استفاده می‌گردد. همان‎‌طور که عنوان شد طبقه بندی روغن‌های هیدرولیک با استانداردهای مختلف امکان پذیر است که ما در این مطلب به مشهورترین طبقه بندی این روغن اشاره کردیم.

از روغن هیدرولیک بیشتر در صنایع خودروسازی استفاده می‌شود و اما این تنها کاربرد این روغن نیست. از این روغن برای تجهیزات صنعتی مانند بیل مکانیکی، ماشین‌آلات صنعتی، جرثقیل‌ها و… نیز استفاده می‌شود. روغن‌های هیدرولیک از جمله محصولاتی هستند که بدون حضور آن‌ها قطعات قادر نیستند به‌درستی کار کنند، بنابراین نتیجه می‌گیریم که برای بالابردن راندمان کاری تجهیزات مختلف حتی فرمان خودرو ما به این محصول کاربردی بسیار نیازمند هستیم.